REGULAMIN PROJEKTU
REGULAMIN PROJEKTU
FELB.06.07-IZ.00-0011/24
KOMPETENCJE PRZYSZŁOŚCI
współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin określa zasady rekrutacji, uczestnictwa oraz promocji projektu „Kompetencje Przyszłości” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w zakresie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego (MOF), Priorytet 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, cel szczegółowy f, typ projektu II kompetentny i odkrywczy uczeń, realizowanego przez ZIT Gorzów Wielkopolski w ramach Programu Fundusze
Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027, w zakresie dostępności i jakości kształcenia ogólnego.
- Projekt jest realizowany przez Miasto Gorzów Wielkopolski wraz z partnerem projektu
- Gorzowskim Ośrodkiem Technologicznym Park Naukowo Przemysłowy Sp. z o.o.
- Głównym celem projektu „Kompetencje Przyszłości” jest in. wsparcie uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych ogólnokształcących, w nabywaniu i doskonaleniu kompetencji kluczowych takich jak, tworzenie i rozumienie informacji, zdolność do prawidłowego i skutecznego korzystania z różnych języków, zdolność do rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego, praktycznego wykorzystywania wiedzy z dziedzin przyrodniczych, technologii i inżynierii; nabycie umiejętności przekrojowych takich jak: krytyczne myślenie, zdolność do autorefleksji, umiejętność odpowiedzialnego korzystania z mediów, osiągnięć cyfrowych (AI), umiejętności społeczno-emocjonalnych, obywatelskich, świadomości kulturalnej, pracy zespołowej, czy też otwartości na osoby z innych kultur oraz z niepełnosprawnościami; wsparcie uczniów w wyborze ścieżki edukacyjno- zawodowej; wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z trudnościami w nauce; rozwój kompetencji miękkich wśród uczestników projektu; podniesienie kompetencji kadry pedagogicznej m.in. w wykorzystywaniu narzędzi cyfrowych w edukacji; prowadzeniu lekcji oraz diagnozy zaburzeń sensorycznych.
- Grupę docelową projektu stanowią uczniowie oraz nauczyciele gorzowskich szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych ogólnokształcących, z wyłączeniem szkół specjalnych, którzy są mieszkańcami Gorzowa Wielkopolskiego oraz gmin ościennych.
- Projekt realizowany jest w terminie od 1 października 2024 roku do 31 października 2026 roku.
- W ramach projektu realizowane będą zadania dla 3523 uczniów i 120 nauczycieli z 24 samorządowych szkół podstawowych i ponadpodstawowych ogólnokształcących:
- 1 Rozwój kompetencji kluczowych i kompetencji przyszłości,
- 2 Zdobywanie umiejętności zawodowych przydatnych na runku pracy,
- 3 Zdobywanie kwalifikacji zawodowych,
- 4 Rozwój zainteresowań,
- 5 Edukacja włączająca w kształceniu ogólnym,
- 6 Wsparcie kadry pedagogicznej poprzez podnoszenie kompetencji,
- 7 Rozwój doradztwa zawodowego.
- Proces rekrutacji przeprowadzą koordynatorzy szkolni jako osoby odpowiedzialne za umożliwienie kandydatom dostępu do platformy internetowej, wygenerowanie i wydruk dokumentów rekrutacyjnych, ich weryfikację i zebranie oraz przyjęcie uczestników do projektu włącznie. Podmiotem odpowiedzialnym za sprawne i zgodne z prawem przeprowadzenie rekrutacji jest Referat Unijnych Projektów Edukacyjnych przy Wydziale Edukacji.
§ 1. Zakres regulacji
- Regulamin określa:
- objaśnienie pojęć,
- zasady uczestnictwa w projekcie,
- rekrutację i kwalifikację uczestników do zadań projektu,
- zasady rezygnacji z uczestnictwa w projekcie,
- zasady promocji projektu,
- postanowienia końcowe.
§ 2. Słowniczek
- Ilekroć jest mowa o:
- regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy dokument o nazwie Regulamin projektu,
- Funduszu – należy przez to rozumieć Europejski Fundusz Społeczny Plus (EFS+/EFS
Plus);
- Programie – należy przez to rozumieć Program Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021-2027, przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr C(2022) 8871 z dnia 7 grudnia 2022 r. oraz uchwałą Nr 304/4195/22 Zarządu Województwa Lubuskiego z dnia13 grudnia 2022 r.;
- projekcie – oznacza to projekt zawarty we wniosku o dofinansowanie projektu
nr FELB.06.07-IZ.00-0011/24, „Kompetencje Przyszłości”, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w zakresie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gorzowa Wielkopolskiego (MOF), Priorytet 6. Fundusze Europejskie na wsparcie obywateli, cel szczegółowy f, typ projektu II kompetentny i odkrywczy uczeń, realizowanego przez ZIT Gorzów Wielkopolski w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021 – 2027, w zakresie dostępności i jakości kształcenia ogólnego.
- rekrutacji – należy przez to rozumieć postępowanie mające na celu wyłonienie
uczestników projektu,
- uczestniku projektu (UP) – oznacza to uczestnika w rozumieniu Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2021-2027. Należy przez to rozumieć osobę, która została przyjęta do realizacji zadań projektowych w procesie rekrutacji,
- liście uczestników – należy przez to rozumieć wykaz osób przyjętych do projektu,
które zostały zakwalifikowane do co najmniej jednego z zadań projektu,
- liście rezerwowej – należy przez to rozumieć wykaz osób, które wzięły udział w procesie rekrutacji, ale ze względu na niższą liczbę uzyskanych punktów nie zostały przyjęte i oczekują na wolne miejsce w projekcie,
- kwalifikacji – należy przez to rozumieć przydzielenie uczestnikowi określonej
formy/form realizacji zadań,
- danych osobowych (DO) – oznacza to dane osobowe w rozumieniu RODO (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Należy przez to rozumieć niezbędne w procesie rekrutacji informacje o kandydacie na uczestnika projektu, których niepodanie wyklucza z ubiegania się o przyjęcie do projektu,
- zgoda uczestnika projektu/zgoda na przetwarzanie danych osobowych –
należy przez to rozumieć wyrażenie zgody na udostępnienie danych osobowych i ich przetwarzanie oraz wyrażenie innych zgód przez uczestnika/rodzica lub opiekuna prawnego uczestnika, wymaganych w kontekście realizacji projektu,
- klauzula informacyjna – należy przez to rozumieć dokument, który zawiera
szczegółowe informacje dla osób, których dane są zbierane i przetwarzane przez podmiot odpowiedzialny za ich przetwarzanie.
- formularzu zgłoszeniowym (FZ) – należy przez to rozumieć dokument pod nazwą
Formularz zgłoszeniowy do projektu zawierający dane, stosowne oświadczenia i zgody, deklarację uczestnictwa oraz zaświadczenie o spełnieniu wymagania formalnego bycia uczniem/nauczycielem,
- koordynatorze szkolnym – należy przez to rozumieć osobę, która bezpośrednio
w szkole organizuje i nadzoruje przebieg realizacji projektu,
- platforma – należy przez to rozumieć e-system dedykowany uczestnikom projektu w celu rekrutowania,
- materiale promocyjnym – należy przez to rozumieć każdą informację o projekcie posiadającą wymagane oznakowanie graficzne lub identyfikację głosową, zamieszczoną na dowolnym nośniku i udostępnioną publicznie lub określonej grupie odbiorców,
- plakacie – należy przez to rozumieć nośnik informacji o wymiarze co najmniej A3
w układzie pionowym lub poziomym, służący do oznaczania projektu,
- znaku Funduszu Europejskiego – inaczej znak FE, należy przez to rozumieć logo złożone z symbolu graficznego i napisu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego,
- znaku Unii Europejskiej – inaczej znak UE, należy przez to rozumieć logo złożone z flagi Unii Europejskiej i napisu Dofinansowane przez Unię Europejską,
- Barwy Rzeczypospolitej Polskiej – inaczej znak barw RP, należy przez to rozumieć znak złożony z Sygnetu – flagi biało-czerwonej i napisu Rzeczpospolita Polska,
- oficjalnym logo województwa lubuskiego – należy przez to rozumieć logo
złożone ze znaku graficznego i napisu Lubuskie Warte zachodu,
- ewaluacji – należy przez to rozumieć mierzenie rezultatów (proces systematycznego zbierania i analizowania ilościowych i jakościowych informacji na temat wdrażanego projektu w aspekcie finansowym i rzeczowym) – zbieranie obiektywnych dowodów potwierdzających poprawne wdrażanie projektu;
- programie zajęć – należy przez to rozumieć dokument: Program zajęć zawierający
nr i nazwę zajęć, tematykę (materiał) i liczbę godzin na realizację zajęć oraz nazwisko osoby odpowiedzialnej za realizację, może występować samodzielnie lub stanowić integralną część dziennika;
- dzienniku zajęć – należy przez to rozumieć dokument: Dziennik zajęć zawierający
identyfikację zajęć, miejsce ich prowadzenia, oznaczenie grupy uczestników, imię i nazwisko osoby prowadzącej, harmonogram i program zajęć, listę obecności uczestników na poszczególnych zajęciach, postęp realizacji zajęć, oraz podpisy prowadzącego zajęcia i osoby zatwierdzającej program;
- rejestr wydanych dokumentów - należy przez to rozumieć dokument: Rejestr
wydanych zaświadczeń/certyfikatów/dyplomów zawierający co najmniej identyfikację zadania/zajęć, imię i nazwisko uczestnika;
- ścieżce wsparcia – należy przez to rozumieć dokument obrazujący rodzaje zadań
w jakich bierze udział uczestnik projektu, pozwalający określić rodzaj otrzymanego wsparcia;
- systemu SM EFS (System Monitorowania Europejskiego Funduszu Społecznego
Plus) - należy przez to rozumieć elektroniczny system teleinformatyczny wspierający monitorowanie realizacji projektów w ramach programów operacyjnych funduszy europejskich;
- specjaliście ds. rekrutacji, promocji, monitoringu oraz ewaluacji – należy przez
to rozumieć osobę, która m.in. organizuje i nadzoruje proces rekrutacji, działania promujące projekt, przygotowuje narzędzia i prowadzi monitorowanie i ewaluację działań w projekcie;
- specjaliście obsługi finansowej i rozliczenia – należy przez to rozumieć osobę,
która organizuje i nadzoruje proces rozliczeń i postępu finansowego projektu;
- kierowniku projektu – należy przez to rozumieć osobę, która nadzoruje i organizuje całość realizacji projektu,
- zespole projektowym – należy rozumieć zespół odpowiedzialny za realizację projektu, działający w ramach Referatu Edukacyjnych Projektów Unijnych, w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego,
- biurze projektu – miejsce działania zespołu projektowego, Wełniany Rynek 18,
66-400 Gorzów Wielkopolski, pok. 402.
§ 3 Zasady uczestnictwa w projekcie
- Uczestnikiem projektu może być osoba, która:
- posiada status ucznia/nauczyciela szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej ogólnokształcącej (z wyłączeniem szkół specjalnych), której organem prowadzącym jest Miasto Gorzów Wielkopolski,
- złożyła wymagane dokumenty rekrutacyjne podpisane osobiście lub przez rodzica/opiekuna prawnego osoby niepełnoletniej.
- Udział w projekcie jest
- Uczestnik projektu nie ponosi kosztów
- Każdy uczestnik projektu ma prawo do:
- udziału w projekcie zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu,
- zgłaszania uwag dotyczących projektu koordynatorowi szkolnemu,
- oceny organizacji i przebiegu zajęć,
- otrzymania zaświadczenia o udziale w zajęciach,
- otrzymania zaświadczenia po spełnieniu warunków określonych dla danego szkolenia,
- otrzymania certyfikatów/świadectw po zdaniu egzaminu przed komisja certyfikującą/egzaminacyjną;
- Uczestnik zobowiązany jest do:
- systematycznego udziału w zajęciach, zgodnie z ustalonym harmonogramem, potwierdzając ten fakt własnoręcznym podpisem na liście obecności,
- bieżącego informowania personelu projektu o wszystkich zdarzeniach mogących zakłócić jego udział w projekcie oraz usprawiedliwienia ewentualnej nieobecności na zajęciach,
- udziału w wydarzeniach promocyjnych projektu,
- udzielania informacji na temat rezultatów swojego uczestnictwa w projekcie w celu monitorowania realizacji działań,
- przestrzegania ogólnie przyjętych norm i zasad współżycia społecznego, w tym dbałości o sprzęt i urządzenia wykorzystywane w trakcie realizacji projektu,
- informowania o zmianach dotyczących danych osobowych,
- poinformowania koordynatora szkolnego w terminie 4 tygodni po zakończeniu udziału w projekcie o uzyskaniu kwalifikacji lub nabyciu
- Inne prawa i obowiązki uczestnika projektu określa Statut jego szkoły
§ 4 Rekrutacja i kwalifikacja uczestników do zadań projektu
- Nabór do udziału w Projekcie będzie prowadzony zgodnie z zasadą: równości szans kobiet i mężczyzn, niedyskryminacji, unikania stereotypowych przekazów i dostępności dla osób z niepełnosprawnością.
- Rekrutacja zostanie poprzedzona kampanią informacyjno-promocyjną prowadzoną bezpośrednio w szkołach i poprzez strony internetowe Miasta Gorzów i partnerów projektu, skierowaną do uczniów i ich rodziców oraz do
- Rekrutacja będzie prowadzona na platformie, która umożliwia wygenerowanie plików pdf zawierających formularz zgłoszeniowy, formularz zawierający dane osobowe oraz stosowne oświadczenia i zgody.
- Dokumenty rekrutacyjne opatrzone wymaganymi podpisami i datą należy złożyć w sekretariacie szkoły macierzystej w celu ich weryfikacji przez koordynatora projektu, a następnie przekazania do biura projektu mieszczącego się w Wydziale Edukacji Urzędu Miasta Gorzowa Wielkopolskiego, ul. Wełniany Rynek 18.
- O przyjęciu uczestnika do projektu decydować będzie:
- przynależność ucznia/nauczyciela do szkoły uczestniczącej w projekcie,
- złożenie kompletnych dokumentów rekrutacyjnych,
- dostarczenie opinii wychowawcy/nauczyciela (dotyczy ucznia),
- staż pracy oraz stopień awansu zawodowego (dotyczy nauczycieli),
- W pierwszej kolejności przyjęte zostaną osoby z niepełnosprawnością i grup w niekorzystnej sytuacji, tj, osoby pochodzące z obszarów wiejskich, gospodarstw domowych składających się z jednej osoby dorosłej i dzieci pozostających na utrzymaniu oraz rodzin, w których występuje: niepełnosprawność i wielodzietność,
- W sytuacji ponadnormatywnej liczby chętnych, koordynator szkolny jest zobligowany do uwzględnienia innych okoliczności w uzgodnieniu z Referatem Unijnych Projektów
- O wynikach kwalifikacji uczestnik będzie powiadomiony przez koordynatora
- Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci do projektu, zostaną ujęci na liście
- Osoby z list rezerwowych mogą być włączone do uczestnictwa w Projekcie w przypadku zwolnienia się miejsca, o ile stopień zaawansowania realizacji działania na to pozwoli.
- O zwolnionym miejscu koordynator szkolny natychmiast powiadamia kierownika projektu lub specjalistę rekrutacji, promocji, monitoringu oraz ewaluacji.
- Włączenie do uczestnictwa w projekcie kandydata z listy rezerwowej zatwierdza kierownik projektu..
- Dokumenty rekrutacyjne w wersji papierowej zostaną przekazane przez koordynatorów szkolnych do Biura projektu, a zawarte w nich dane zostaną wprowadzone do systemu SM EFS.
§ 5. Zasady rezygnacji z uczestnictwa w Projekcie
- Uczestnik może zrezygnować z udziału w Projekcie przed rozpoczęciem pierwszych zajęć powiadamiając natychmiast o tym zamiarze koordynatora
- Uczestnik może zrezygnować z udziału w Projekcie w trakcie jego trwania tylko z przyczyn
- Powody, o których mowa w 2, mogą być natury zdrowotnej, wynikać z opuszczenia szkoły objętej Projektem lub działania siły wyższej, które z zasady nie są znane uczestnikowi w momencie rozpoczęcia udziału w Projekcie.
- Uczestnik/rodzic lub opiekun prawny uczestnika niepełnoletniego zobowiązany jest do uczestniczenia w rozmowie motywującej i złożenia pisemnego oświadczenia określającego przyczyny rezygnacji.
§ 6. Zasady promocji projektu
- Promocja projektu jest prowadzona zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi informacji i promocji Funduszy Europejskich na lata 2021 – 2027 zamieszczonymi na stronie internetowej https://funduszeue.lubuskie.pl/
- Odbiorcami działań informacyjno-promocyjnych są:
- szkoły jako instytucje uczestniczące w projekcie,
- uczniowie i nauczyciele jako uczestnicy projektu,
- rodzice uczniów biorących udział w projekcie,
- społeczeństwo MOF Gorzowa ,
- społeczeństwo województwa
- W projekcie stosuje się następujące rodzaje działań informacyjno-promocyjnych:
- spotkania np. posiedzenia rad pedagogicznych, zebrania z rodzicami, godziny wychowawcze, spotkania grupy sterującej,
- informowanie mediów regionalnych,
- zamieszczanie informacji na stronach internetowych beneficjenta, partnerów, instytucji uczestniczących,
- oznakowanie miejsc realizacji projektu,
- oznakowanie środków zakupionych w ramach projektu,
- oznakowanie materiałów i dokumentacji wewnętrznej i zewnętrznej stosowanej w projekcie.
- W zależności od rodzaju działań stosuje się materiały promocyjne:
- plakaty,
- tabliczki do oznakowania pomieszczeń,
- naklejki na przedmioty zakupione w ramach projektu,
- zdjęcia z realizacji projektu,
- prezentacje multimedialne,
- informacje o projekcie do umieszczenia na stronach internetowych,
- Materiały informacyjno-promocyjne są znakowane logotypami czarno-białymi i kolorowymi, umieszczonymi poziomo lub pionowo, na górze lub na dole strony składającymi się z następujących kolejno znaków: znak FE, barw RP, znak UE, oficjalne logo województwa Przy czym znaku barw RP nie stosuje się w druku monochromatycznym.
- Stosuje się co najmniej następujące sposoby dokumentowania działań informacyjno- promocyjnych:
- zdjęcia ze spotkań oraz oznakowania miejsc i zakupionego w ramach projektu sprzętu,
- zrzuty z ekranu komputera,
- wycinki prasowe,
- skany,
- kopie materiałów,
- pojedyncze egzemplarze materiałów.
Obowiązek wdrażania działań promocyjnych i ich dokumentowania w szkole spoczywa na koordynatorze szkolnym, a za inicjowanie działań, opracowanie materiałów promocyjno- informacyjnych, przekazanie ich do szkół oraz gromadzenie dokumentacji działań promocyjnych odpowiada zespół projektowy.
§ 7. Zasady monitoringu i ewaluacji projektu
- Cele monitoringu i ewaluacji:
- monitorowanie realizowanych zadań, postępu rzeczowego i finansowego projektu,
- ewaluacja rezultatów projektu,
- identyfikacja słabych i mocnych stron,
- sygnalizowanie pojawiających się problemów,
- dostarczanie informacji koniecznych dla podejmowania decyzji,
- określanie stopnia zgodności realizacji działań z przyjętymi założeniami,
- podniesienie skuteczności i efektywności działań,
- poprawa jakości
- Zasady monitorowania projektu:
- monitoring zadań przeprowadzany jest stopniowo w trakcie trwania realizacji zadania oraz po jego zakończeniu;
- koordynator szkolny zobowiązany jest do zebrania wszystkich dokumentów potwierdzających wykonanie realizowanych zadań i przekazania ich specjaliście rekrutacji, promocji, monitoringu oraz ewaluacji;
- specjalista rekrutacji, promocji, monitoringu oraz ewaluacji nadzoruje
wprowadzanie do systemu SM EFS wymaganych zgodnie z prawem danych osobowych uczestników projektu oraz daty rozpoczęcia i zakończenia wsparcia udzielanego w ramach projektu;
- sprawdzone dokumenty zatwierdza podpisem kierownik projektu,
- zatwierdzone dokumenty są przechowywane w biurze projektu, a po zakończeniu i rozliczeniu projektu zarchiwizowane w Urzędzie Miasta Gorzowa
- Zasady ewaluacji efektów projektu:
- ewaluację rezultatów projektu prowadzi specjalista ds. rekrutacji, promocji, monitoringu oraz ewaluacji;
- wyróżnia się:
- bieżącą ewaluację zadań w trakcie ich realizacji;
- ewaluację końcową na zakończenie projektu;
- wskaźniki realizacji celu podlegające ewaluacji – rezultaty:
- liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu;
- liczba uczniów, którzy nabyli kwalifikacje po opuszczeniu programu;
- wskaźniki realizacji celu podlegające ewaluacji – produkty:
- liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem;
- liczba uczniów szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne objętych wsparciem;
- liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem;
- liczba uczniów uczestniczących w doradztwie
- Metody ewaluacji:
- analiza dokumentów projektu;
- obserwacje;
- wizyty
- W monitoringu i ewaluacji wykorzystuje się obserwacje, analizę dokumentacji przebiegu zajęć i dokumentacji
- Sprostowania błędów i oczywistych pomyłek w dokumentach dokonuje osoba odpowiedzialna za jego sporządzenie poprzez skreślenie niepoprawnego zapisu, nadpisanie poprawne, umieszczenie daty i swojego nazwiska. Wszystkie zapisy związane z poprawianiem dokumentu wykonywane są w kolorze
§ 8. Postanowienia końcowe
- Regulamin został opracowany i wprowadzony jako obowiązujący przez Projektodawcę.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 16 grudnia 2024 i obowiązuje przez cały okres realizacji Projektu.
- Projektodawca zastrzega sobie prawo zmiany Regulaminu w każdym Zmiany wprowadza się w formie aneksu.
- Regulamin dostępny będzie na tablicach ogłoszeń, w sekretariatach i na stronach internetowych szkół uczestniczących w projekcie oraz na stronie internetowej projektodawcy i partnerów.
Gorzów Wielkopolski, dn. 16 grudnia 2024 r.